Tuula Vuori-Salo

Pysähdy. Anna itsellesi hetki aikaa.

Katso ympärillesi. Mitä näet juuri nyt?

Tämä ajatus tuli mieleeni tänä aamuna ruokapöydässä. Näin edessäni lautasellisen puuroa, jonka päällä oli keko omenan palasia, banaania ja mustikoita. Katselin sitä ja näkemäni laajeni ulottuen metsiin ja puutarhoihin, joissa marjat ja omenat kasvoivat. Banaani vei minut etelän lämpimiin maisemiin banaanien kasvusijoille. Kaurapuuro heilimöiville viljapelloille,

Huomasin matkanneeni kauas keittiöstämme. En istunutkaan yksin, vaan liittyneenä laajempaan luonnon ja ihmisten kokonaisuuteen.

Kovin usein olemme kuin Kamalan luonnon kettu: Juoksemme ympäriinsä koko päivän, kun yritämme saada itseämme kiinni. Mutta emme onnistu siinä, koska olemme koko ajan itseämme askeleen edellä.

Kun pysähdymme edes hetkeksi ja suuntaamme huomiomme hengitykseen, askeliin tai muihin kehon tapahtumiin hyvin arkipäiväisesti ja konkreettisesti, alamme havainnoida maailmaa tietoisesti, nykyhetkessä ja hyväksyen, ilman arvostelua. Voimme vähitellen nähdä asiat sellaisena kuin ne ovat.

Kuten kaikki taidot pysähtyminenkin vaatii toistoa ja harjoitusta. Tätä harjoittamista kutsutaan myös meditaatioksi, joka on huomioimista, tarkkaavaisuutta kaikin aistein. Mieli mukaan lukien. Tietoisen läsnäolon avulla voimme ystävystyä itsemme ja kokemustemme kanssa. Mitä enemmän kehitämme tietoista läsnäoloa tarkoituksellisesti, sitä luontevammin se sujuu.

Moni meistä jo tuntee, ainakin sanana, mindfulnessin. Suomeksi se on hyväksyvää tietoista läsnäoloa, sen harjoittamista. Voimme harjoittaa tietoista läsnäoloa arjessa epämuodollisesti, kaikessa tekemisessämme.

Muodollisen harjoittamisen, meditaation avulla voimme vahvistaa kykyämme olla läsnä, kykyämme pysähtyä tähän hetkeen.  MBSR-ohjelma* on toimivaksi keinoksi havaittu menetelmä tietoisen läsnäolon vahvistamiseksi. Tietoinen läsnäolo auttaa rentoutumisessa ja stressinhallinnassa.

Parhaiten tämän voi todeta tekemällä harjoitukset ja oppia siitä itse.

Tervetuloa Sosionovaan MBSR-kurssille 23.1.2020 alkaen!

*mindfulness based stress reduction eli tietoiseen läsnäoloon perustuva stressin vähentämis- / hallinta-ohjelma, jonka kesto on (vähintään) kahdeksan viikkoa. Ryhmämuotoisena se sisältää kahdeksan viikottaista tapaamista sekä päivittäiset henkilökohtaiset meditaatio- ja luopumisharjoitukset.

 

”Mitä ikinä voit tehdä tai kuvitella tekeväsi, aloita heti.
Uskalluksessa on neroutta, voimaa ja taikaa.”
W. H. Murray: The Scottish Himalyan Expedition, 1951
Kirjassa: Mark Williams ja Danny Penniman: Tietoinen läsnäolo